Alla inlägg under oktober 2011

Av Karin Fischer Kristiansson - 29 oktober 2011 13:53

Qlura är i ett superhärligt träningsmood, hon är på hela tiden, vilket är jätte kul. Men med intensitet blir bristerna lite tydligare, t.ex så kommer det lite ljud och gamla problem i fria följet dyker upp.


Men samtidigt så känner jag igen just det här resonemanget precis innan tävling...... och då dyker det upp en massa funderingar i mitt huvud....

  • Blundar jag för bristerna annars?
  • Lägger jag omedvetet press på prinsessan?
  • Lägger jag henne för högt i intensitet inför tävling?
  • Behöver jag göra ett längre tävlingsuppehåll, för att inte bara snygga till ytan, utan gå tillbaka till grunder i vissa moment? Så att helheten kan bli bättre.
  • Behöver jag fundera mer på ett tydligare träningsupplägg inför tävling och ett annat mellan tävlingar?
  • Behöver jag bli mer strukturerad?

Hmmmm.....   


Kunde inte låta bli, hittade ett kort på lilla fina, timida och söta Mia   


Foto, Julia

 

En kort sväng ff och Z innan cykeltur och Årsfest med friidrottsföreningen - så ser eftermiddagen/kvällen ut här 


Har anmält till Ludvika, vi kommer inte att åka till Stockholm, tyvärr, äldsta dottern fyller år den helgen!

Av Karin Fischer Kristiansson - 25 oktober 2011 21:25

Det kan i vissa sammanhang vara väldigt laddat att prata om korrigeringar / bestraffningar / konsekvenser / försvagning - kärt barn har många namn.... men enligt teorin så är det allt som får ett beteende att minska eller upphöra, sedan har vi tankat orden fulla med värderingar, vilket man kan tycka vad man vill om.


Jag använder mig av utebliven belöning och "hoppsan" ("Nej", verkar ju inte funka på min hund - se gårdagen...  ) i vår träning - det verkar som om det påverkar Qluras självförtroende och hennes relation till mig ganska lite- MEN det är bestraffande konsekvenser - därför använder jag dem så sparsamt jag bara kan och mitt mål är att bygga på så många lyckanden som möjligt och lägga upp vår träning utefter det. Tycker Marie, se kommentar från gårdagen, uttryckte det väl: Jag vill ha en hund som vågar ta för sej och pröva sej fram, inte en som hela tiden försöker undvika obehag. Slut citat  Det här med lydnadsträning gör jag för att jag tycker att det är kul och jag vill att Qlura, som faktiskt inte har något val, också ska tycka att det är kul. Funderar ibland på om det var omvänt, skulle jag vilja hänga på Qlura då - ja, jag hoppas och tror det   


En bestraffning är som en brandkårsutryckning, just den branden släcktes, men sedan då..... dessutom är det så att bestraffningar faktiskt oftast bara funkar när bestraffaren är närvarande (och kanske kan bestraffa - vilket kan vara svårt i te.x tävlingssituationer), i andra sammanhang kommer hunden att försöka prova samma beteende igen..... (te.x tävlingssituationer....). En annan aspekt är, hur vet jag att jag bestraffar rätt felbeteende.... ex: är jag säker på att hunden förstår att det är just den tassförflyttningen i liggandet inför inkallningen som jag vill komma åt- när jag måste gå tillbaka 20m för att kunna korrigera. Jag vågar inte chansa, risken är att jag korrigerar något annat - vem vet vad..!


Ibland funderar jag på om det vore späckhuggare som skulle dresseras - hade man då korrigerat, kanske med risk för att bli späckhuggarens lunch den dagen...... Såg en fantastisk show med späckhuggare en gång, det var så rörande - fulgrina genom hela showen........    



Det här är mina tankar - samtidigt så tar mycket tacksamt emot andra funderingar och diskussioner - det är ju så utvecklande   

Av Karin Fischer Kristiansson - 24 oktober 2011 21:54

Idag har prinsessan fått åka med mig till Göteborg, ni som har Facebook har kanske redan hängt med.... vi passade på att träna alldeles bredvid E20 mellan Göteborg och Partille, vi körde ff på gångbanan, fjärr och plats på en gräsplätt några meter från vägen - ett väldigt väsen

Nästa stopp var Ale BK, helt öde, bara jag och Qlura. Detaljer och en och annan länk stod på schemat

Sista stoppet var när vi hämtade barnen på ridskolan, då lånade vi det lilla ridhuset för 4 minuter fritt följ.


När vi var i Ale, kampade vi våldsamt med en leksak och Qlura bestämde sig för att ta ett omtag - rätt över min hand (blå och svullen i skrivande stund) kunde inte hejda mig utan fick fram flera "nej" - ett av de första under 3 år på lydnadsplanen- ingen reaktion   utan prinsessan var jätte nöjd över att få leka själv med leksaken.  


Jag har funderat en del den senaste tiden, vad kommer det  sig att några håller i belöningsträning fullt ut, andra håller i en stund - för att sedan börja använda korrigeringar mer frekvent och det finns förståss de som inte alls tror på belöningsträning. Men mittengruppen intresserar mig mest.....


Min hypotes är att korrigeringar är suveräna quickfix - de funkar för stunden, vilket förstärker hundföraren i att den gör rätt - medaljens baksida, enligt mig, är att hunden tappar självförtroende, det händer något med relationen mellan mig och hunden och sist men inte minst undra vad hunden egentligen lärde sig av korrigeringen att ta med till fortsatt träning och tävling???......   

Belöningsträning/shaping - vad man nu väljer att kalla det - kan ju ta lite längre tid och kanske utmanar förarens tålamod och vad vet jag, då kanske det är lätt att börja ta till korrigeringar. Tex. arrangera situationer så att föraren får möjlighet att korrigera, istället för att arrangera situationer där föraren får möjlighet att belöna.....


Sedan är "belöningsträningen" absolut inte fri från korrigeringar i teoretisk mening, utenbliven belöning är ju en korrigering och att "fela" (hoppsan, oj oj, tokigt, mm) är ju också korrigeringar och det tycker jag är viktigt att man är medveten om, för oaktsamt användande kan också ge ovanstående konsekvenser, såklart.


Undra om det kanske är en fråga om vilket fokus jag har när jag tränar som gör skillnad ....... Vad tänker ni??


Fortsättning följer, har nog surrat lite, men det börjar bli sent   

Av Karin Fischer Kristiansson - 14 oktober 2011 08:37

En hel massa brister har plötsligt dykt upp!!!!  - eller snarare så att de har blivit tydligare, för jag tror egentligen inte att de bara dyker upp - utan, det är nog så att jag valt att blunda för dem........   Några av dem gamla och några av dem lite mer obekanta.....   Tyvärr, blir de tydliga tre veckor innan NM, eller kanske jag har tur att de kommer nu och inte veckan innan......... Nåja, det är bara att ta tjuren vid hornen - från och med idag och tre veckor framöver blir det fokus på dessa brister, samt en hel massa länkningsträning.  



 Jakten på inomhushallar fortsätter..... igår fick jag tips om två nya - tack Ann!! Nu är jag uppe i ca 6 hallar, i varierande storlek, inom 5 mils radie   . Den absolut bästa, 20*40m konstgräs, föll tyvärr bort igår, då styrelsen hade bestämt att det inte fick vara hundar i hallen pga allergi......  

Sedan hoppas jag kunna använda ridhus i närheten och så skottar jag ju förståss gräsmattan vid behov, tänder mina byggstrålkastare och använder speglarna som står i trädgården.....   -  till grannarnas stora förtjusning ..........


Träffade ett härligt gäng för kurs/träning igår! Det är något häftigt med det här att ha kurs/träningar- man lär sig en massa nytt varje gång och utvecklas som hundtränare!! Jag är lyckligt lottad - tack ni som bidrar till det!!   


Redigerade bilder häromdagen, lite sommar......

     

Av Karin Fischer Kristiansson - 2 oktober 2011 17:54

Idag har vi tävlat på Lilla-Edets BK, lika välarrangerat som alltid!!

Vi drog startnummer ett, det har vi aldrig gjort tidigare - det behöver vi ha en plan för.

Gruppmomenten gick ganska bra, hon sitter lite oroligt i tävlingssituation och hon kanar lite på skinkan under platsen

 sitt i grupp    platsliggning


Goaste dottern hängde med som fotograf - inget lätt väder att ta kort i - dimma....


fritt följ   inkallning    mot rutan    i väntan på app.dir (hur står jag med armarna.......   behöver göra något åt det!! )    app.dir    Hopp apport    fjärr


Jag är jätte nöjd med helheten, hon gjorde väldigt mycket väldigt bra! Självklart finns det att slipa på, men idag ska jag bara njuta och vara nöjd!!

Vittringen håller vi på att jobba med, så att den inte gick som väntat (fick påminna lite, omtag mm), var inget konstigt och fjärren är svår för prinsessan sist i den långa länken (dk, flyttade fram från stå - sitt).

Vi slutade på 308,5p och är därmed klara för SM 2012, med ett snitt över 300p.


STORT STORT Grattis till alla fina prestationer under dagen!! EXTRA mycket Grattis till Erica och Scout som gjorde en KANON runda i lkl 2 och till Sandra och Mia som gjorde sin ABSOLUT bästa elittävling någonsin - Härligt kompisar!!!!


Vi fick en del information om vad vi behöver slipa på fram till Nordiska mästerskapen, vi behöver ju vara klara för start - ifall.........   

Skapa flashcards