Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Funderat lite till......

Av Karin Fischer Kristiansson - 25 oktober 2011 21:25

Det kan i vissa sammanhang vara väldigt laddat att prata om korrigeringar / bestraffningar / konsekvenser / försvagning - kärt barn har många namn.... men enligt teorin så är det allt som får ett beteende att minska eller upphöra, sedan har vi tankat orden fulla med värderingar, vilket man kan tycka vad man vill om.


Jag använder mig av utebliven belöning och "hoppsan" ("Nej", verkar ju inte funka på min hund - se gårdagen...  ) i vår träning - det verkar som om det påverkar Qluras självförtroende och hennes relation till mig ganska lite- MEN det är bestraffande konsekvenser - därför använder jag dem så sparsamt jag bara kan och mitt mål är att bygga på så många lyckanden som möjligt och lägga upp vår träning utefter det. Tycker Marie, se kommentar från gårdagen, uttryckte det väl: Jag vill ha en hund som vågar ta för sej och pröva sej fram, inte en som hela tiden försöker undvika obehag. Slut citat  Det här med lydnadsträning gör jag för att jag tycker att det är kul och jag vill att Qlura, som faktiskt inte har något val, också ska tycka att det är kul. Funderar ibland på om det var omvänt, skulle jag vilja hänga på Qlura då - ja, jag hoppas och tror det   


En bestraffning är som en brandkårsutryckning, just den branden släcktes, men sedan då..... dessutom är det så att bestraffningar faktiskt oftast bara funkar när bestraffaren är närvarande (och kanske kan bestraffa - vilket kan vara svårt i te.x tävlingssituationer), i andra sammanhang kommer hunden att försöka prova samma beteende igen..... (te.x tävlingssituationer....). En annan aspekt är, hur vet jag att jag bestraffar rätt felbeteende.... ex: är jag säker på att hunden förstår att det är just den tassförflyttningen i liggandet inför inkallningen som jag vill komma åt- när jag måste gå tillbaka 20m för att kunna korrigera. Jag vågar inte chansa, risken är att jag korrigerar något annat - vem vet vad..!


Ibland funderar jag på om det vore späckhuggare som skulle dresseras - hade man då korrigerat, kanske med risk för att bli späckhuggarens lunch den dagen...... Såg en fantastisk show med späckhuggare en gång, det var så rörande - fulgrina genom hela showen........    



Det här är mina tankar - samtidigt så tar mycket tacksamt emot andra funderingar och diskussioner - det är ju så utvecklande   

 
 
Ingen bild

Jeanette

25 oktober 2011 23:08

Ska försöka sammanfatta min tanke kring korrigering/felande/bestraffning/tokigt eller vad vi vill kalal barnet ;)

Jag jobbar ju en del med att plocka bort sånt som jag inte vill ha, så min lilla blondin slipper fundera på om ett beteende som han utövat är något jag vill ha eller inte. Har jag inte sagt nejtack till tex titta på annat när jag lämnar dig på inkallningen så är det i hans värld fortfarande ett alternativ att använda i framtiden. Men jag vet inte om jag skulle kalla det bestraffning, jag har lärt honom att ett "nej" betyder "Avbryt, eld upphör. Tag kontakt för ny information" alt "jobba vidare och prova nya beteenden men inte det jag tackade nej till" vilket beror på hur jag säger till honom. Jag skulle aldrig får för mig att springa tillbaka 20 meter för att korrigera en tassförflyttning, men på 20 meter ser jag ju vad han gör och flyttar han en tass så påtalar jag att jag inte ville att den tassen skulle flyttas. Dvs det han utövade inom tidsspannet 0-3 sekunder är det jag inte ville ha. Beroende på varför han flyttade på tassen avgör jag på vilket sätt jag säger till honom. Sen belönar jag och ser till att min hund tycker det är skithäftigt att få göra rätt. Vilket jag anser vara min viktigaste uppgift i vår relation, han ska alltid vara arbetsvillig och glad för att få arbeta med mig. Det ska han vilja gå igenom eld och vatten för och det vill han nu...
Med så många grenar och spännande äventyr som vi pysslar med på samma gång så är det nästan en förutsättning att jag kan förklara vad jag vill och inte vill, annars hade han nog gått av på mitten av stress inför alla de alternativ som skulle finnas i vår träning.

Men Quarre (min andra) är mer som Qlura, man får bygga på lyckad träning, mängd och planera den noga eftersom han är känslig, men eftersom han är OTROLIGT lättstressad så måste jag ändå kontrollera honom men inte på samma sätt som Samson.
Har verkligen natt och dag hemma... Men herrejösses så utvecklande det är! :)

Men det är som du säger väldigt tabu att prata om det, men jag har blivit varse om att folk blandar ihop lydnad med vardag och är man som jag ganska hård på min hundar (två hormonstinna hanar i samma lägenhet osm gladeligen slåss om matte släpper lite på reglerna) så innebär det per automatik att jag är lika hård på plan. Men jag drar ju nytta av vår relation som vi har vid sidan av. Om mina hundar sket i allt jag sa hemma så skulle de skita i mig på plan oxå. Ingen av dem äter godis (PROVAT ALLT!) men uppskattar att få jobba med mig om jag visar mitt samtycke och peppar dem. Att bara surra boll och lägga dem i jakt får så groteskt många felbeteenden under en och samma minut att vi skulle komma med i Guiness rekordbok ;) Men jag skulle ju inte behandla dem som jag gör när de vill slita varandra i stycken. Men de vet att nej betyder ovan för att de kopplat ihop det med mitt ledarskap och blir uppmärksamma på mig. Framförallt Samson som har detta i sin träning. Men de är aldrig oroliga för att jag kommer och plockar dem inackskinnet för att anslutningen till apporten var fel, men de avbryter och provar nytt istället. Sen vet de att mitt samtycke är ärligt och om de kämpar så kommer jag få dem att känna sig som världsmästare, det är mitt jobb som lagkapten ;) De är ju så pass situationstränade och läser mig bättre än någon beteendevetare skulle göra...

Dock funderar jag mycket kring detta oxå och kan konstatera att jag har bättre uthållighet i Samson som spar mycket på att han inte har så många alternativ. Medan Quarre tömmer sig snabbare och orkar inte lika länge. Samson kan jobba i minst 45 minuter med samma energi och utan problem mata ett moment med glädje i över en timme.. Quarre håller i 15-20 minuter innan jag ser att han motor börjar sacka. Trots att han egentligen har bättre genetiska förutsättningar än Samson... Därav den enorma planeringen i hans träning medan Samson och jag kan vara spontana och säga " men vi gör det om en stund"... Sen vilket som är bäst är ju upp till var och en eftersom de båda har uthållighet att genomföra en tävling :)

Uj sicken lång kommentar, jag få väl avsluta med att jag gillar båda lägrena som du beskriver eller sätten eftersom hundträning bygger på vilken individ man har och jag har två heeelt olika pojkar... :)

Lycka till med allt som du och lilla Qlura tar för er! :)

Följer er med spänning!

Kram

Karin Fischer Kristiansson

26 oktober 2011 21:23

Jeanette, stort tack för att du tog dig så mycket tid att förklara hur du tänker och gör!! Det låter som om du har funderat mycket på hur du vill ha relationen med dig och dina hundar - och det verkar funka för dig.

Jag tänker annorlunda än du gör och det verkar funka för mig!

Det samma till dig - Lycka till med det ni företar er!1 :)

 
Ingen bild

Jenny B

26 oktober 2011 08:16

Helt rätt Karin, detta kan man ju bara dra lite snabba reflektion från oss själva om man får löneförhöjning för ett bra arbete vill man ju göra ett ännu bättre arbete, får man dock bara hot och bannor vågar man ju inte göra sitt arbete mer än nödvändigt... alltså håller jag med dig till 110%!! :)

Karin Fischer Kristiansson

26 oktober 2011 21:16

Jag gillar också att göra jämförelser med mig själv - eller med späckhuggare för den delen ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här var det inte uppdaterat på länge.....   Men....................... Vi vann rankingtävlingen i Kungsör idag!!!!!   12 rankingpoäng!!! Vi hade startnummer sist, kul upplägg där vi gick in på planen 4 gånger, först platsliggning, sedan 4 mom...

Av Karin Fischer Kristiansson - 12 februari 2013 14:05

Hon var tänkt som framförallt hovdam och sparringpartner till prinsessan - hon blev det - men hon blev så mycket mer!!! Hon tillför en massa glädje till hela familjen, hon är alltid full av energi, tar livet med en klackspark, är med på alla upptå...

Av Karin Fischer Kristiansson - 11 februari 2013 20:02

Lov skulle nog inte Qlura säga, kanske mer sport som i träning som i jätte roligt :-) Backträning / intervaller på morgonen, detaljer på lunchen, länkar på eftermiddagen och vittring i hotellkorridoren innan läggning. Det Prinsessan inte tycker...

Av Karin Fischer Kristiansson - 2 februari 2013 13:43

Idag var vi två tappra som dök upp för tävlingsträning. Gruppmomenten funkade ok, note to my self - tass förflyttning i sitt i grupp. Planen var att länka ihop hela elitprogrammet i traditionell ordning med kommendering, för att se hur det håll...

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 januari 2013 20:14

Kan bli låångt detta...... Det absolut roligaste och mest inspirerande landslagsläger jag varit på      Fredagskvällen började med tankar från mentalcoachen P-O om hur man kan analysera vad man gör som påverkar tävlingssituationen och åtgärder ...

Skapa flashcards