Alla inlägg under april 2011

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 april 2011 20:06

JIHOOO     . Vi kom med till SM!!!! Nu kan jag börja använda halbandet med gott samvete:

  vissa har sett det förut.......

Stort grattis till alla andra som också har kommit med!!!!   


TACK E för en givande träning idag, roligt att qlura lite tillsammans! Vi ses ju snart igen!!   Pratade med S, hon kanske hänger på också om inte bondeplikterna kallar....   


Träningstävling i Trollhättan nästa torsdag, ni som kan - häng på!!!   



Av Karin Fischer Kristiansson - 25 april 2011 20:13

Hoppas alla haft en riktigt skön påskhelg!    Påskafton var inte Qluras bästa dag, det var för varmt för planerad träning, så det blev ett, för hennes smak, ett alldeles för kort pass i trädgården. Därefter åkte vi iväg på kalas och det var jätte trevligt för oss på två ben, men Qlura uppskattar inte smällarna (som man inte får smälla!!!   ) och inte heller fyrverkerierna. Men hon klarade dem mycket bättre än hon gjort tidigare år - tack och lov!

Igår tränade vi på ny plan med nya störningar och en klurig bana. Klurig för att dumrutan låg precis framför rutan, inkallningen startade 1 meter från rutan och vänsterapporten i dirigeringen låg 1 m från andra kanten (ingången) på rutan. Det gick över förväntan.   . Men vi behöver träna mycket med apporteringsdirigering i närhet av ruta, då rutan är så mycket roligare   .


Idag har dagen tillbringats på Ullared...... och Qlura har varit ute med snäll svärfar mitt på dagen. Gissa om hon var taggad när vi kom hem   . Såååå roligt att gå ut och köra ett pass   Det blev ett pass med en massa detaljträning i trädgården och kanske att uppsättandet i fjärren löser sig, så småningom....... En liten länk blev det också.


Nu är det tillbaka till vardagen igen, jobb imorgon bitti.......



Av Karin Fischer Kristiansson - 22 april 2011 21:36

Nu är vi på gång igen   .


Vi som uppskattar skidåkning i familjen har varit i Norge och åkt utför i nästan en vecka - fantastiskt härligt, även om jag vet att många tycker att det var tokigt att åka till snön, när den äntligen försvunnit (ingen nämnd, Gittan....).


Qlura har varit hos bästa Sandra och Qlura tror att hon har utfört ett mycket kvalificerat arbete i ladugården med korna. Efter avslutat arbete har hon belönat sig med att ta på lite "parfym" - läs, rulla sig i koskit...... 


Vi kom hem sent på onsdagkväll, packade upp och packade för övernattning torsdag - fredag i Varberg. Och efter ett lååångt träningsuppehåll (1,5 vecka) så fick vi äntligen träna igen. Något ringrostiga båda två, men med go hjälp av duktiga träningskamrater så redde vi ut det mesta, det andra hamnade på målplaneringen.

Därefter en sen kväll med mycket hundprat i väldigt trevligt sällskap - TACK!!    


Upp och iväg till nästa Kjernholm, Anders, för en heldagskurs. Alltid lika trevligt och givande!! Detta tillfälle ägnade jag åt att få hjälp med tankar runt ett upplägg fram till SM, tempo ända in vid sidan efter apporteringsdirigering samt hur att fixa till rutan - springa djupare. Hon skötte sig fint den lilla prinsessan!   


Nu har vi en plan och vi är på gång igen!!!!!!!   


När jag hämtade barnen hos M så blev jag "lurad" att låta Qlura träffa får, för första gången på nästan ett år..... Åh, vad jag önskar att jag kunde mer och att jag hade tillgång till att träna mer vallning...... Qlura tycker det är sååå KUL!! TACK än en gång!!

 

foto, första gången hon träffade får......

Av Karin Fischer Kristiansson - 10 april 2011 18:52

Idag har vi haft en brutalt ärlig träning, där det inte gick att mörka några brister alls..... TACK!!! bästa M!! Vi körde 3 x 3 länkar och det blev tydligt hur mycket jag "fixar till" när jag tränar på egen hand.....    Men nu är allt med på målplaneringen och skall finslipas. Nu skall jag träna även på det som tar emot   , för att det är mer utmanande än annat - tex djupet i rutan, pinnhantering i vittringen och sist men absolut inte minst - fria följet. Qlura tycker att frittfölj med kommendering och frittfölj utan kommendering är två HELT olika moment   .  Tror bestämt att jag ska anlita barnen som tävlingsledare framöver   .


Vi kom med till talangtruppen även denna gång   !! Tredje helgen i maj bär det av till Smedjebacken uppe i Dalarna!

Av Karin Fischer Kristiansson - 4 april 2011 20:27

Idag, som alla måndagar, hade vi inte tid att träna för mina flickor rider denna kväll. Dock red lilltjejen ut, och det blev ledigt i ridhuset, förutom att några flickor som byggde en agilitybana för barn att springa i, men jag och Qlura fick lov att vara kvar.    Vi tog tillfället i akt och tränade fjärr med tjoande flickor bakom Qluras rygg, vi gick fritt följ runt dem och vi tränade "hålla i vittringspinne hela vägen in till matte utan omtag". Någon kom fram och ville klappa på prinsessan, men hon hade inte tid, skulle ju hämta och hålla pinne   .

Länken bestod i dumruta, frittfölj och rutan.

När lilltjejen gjorde i ordning sin häst efter ridturen, så tränade jag och Qlura på det vi håller på att lära om, uppsättandet från liggande i fjärren - i stallgången, med hästskit, hästar, katter och barn.   


Man tager den tid man har och man tager de störningar man kommer åt   


 

Skapa flashcards