Alla inlägg under maj 2011

Qlura har ju simmat under en längre period nu och idag var vi och träffade Kristina på Aktiv Hund i Trollhättan (någon som vet hur man gör en länk, utan att behöva skriva ut hela www. etc.....??) för en genomgång av den lilla. Lilla Qlura 17 kg stor har blivit 6, ja 6!!!, centimeter större runt bakbenen och 3 centimeter runt frambenen.

Hon hade en del spänningar bakom skulderbladen och var spänd på framsidan bakbenen, tydligen fullt normala åkommor för lydnadshundar  . Men efter lite massage och lite laser så var prinsessan som ny. Som belöning efter att ha behövt ligga och bli ompysslad ( hon låg inte still en sekund..... ) så fick hon en pass i bassängen.      

foto av Jenny Eriksson


  

Igår var det "Kommunstaffetten" här i byn och den startade med ett skott från en startpistol........


Bollen var framme och på eget initiativ tog hon den när skottet brann av - YES!!   Precis den reaktion jag vill ha, hög förväntan på den typen av ljud!!!


Mycket trevlig träning med M på ny plats, idag, saknade det andra M:et som var sjuk  .

Båda länkarna höll, 1. ingång, slutet på dumruta, inkallning från bredvid ruta, ruta, 2. hoppapport och vittring, fjärren skulle varit med men jag blev så nöjd över vittringens utförande så jag glömde bort mig och belönade......   , vi fick mycket hjälp med friaföljet, hmmmm där har vi en del att bita i...... och apporteringsdirigeringen får vi nöta vidare - finns ett visst drag åt mitten....    


Idag kom PMet från Stockholm.... kul variation i ringarna, de ser ut så här:

ring 1, plats, frittfölj och app.dir

ring 2, dumruta, inkallning, hopp.app

ring 3, rutan, vittring, fjärr


Till slut, 2 fina bilder från Talanlägret på fokuserad Qlura,

    tagna av Marie Linder

Hemma igen efter en härlig/givande/intressant/häftig/rolig talangtruppshelg i Dalarna.

Vi började på fredag kväll med en föreläsning om coachning av PO Lindell. Mycket proffsigt och intressant och nyttigt inför lördagen och söndagen när vi skulle träna i smågrupper och coacha varandra.

Givande träning i grupper på lördagen. Mycket nyttig föreläsning av Lotta Linusson om vikten av att träna helhet, detaljer i all ära, de är också nödvändiga, men utan helhetsträning kommer vi aldrig att få hundar som håller att tävla i flera år. TÄNKVÄRT   

Diskussion och tankar om störningsträning av Anders Kjernholm på söndagen. Minitävling, innehållande ff, inkallning, ruta och apport - på den nivå som var och en befann sig. Lilla prinsessan fixade att behålla attityden hyfsat i fria följet  , inkallningen var ok, hon kan springa fortare och trycka till mer i ställandet, rutan stannade hon grunt, men hoppapport löste hon fint trots att apporten hamnade 2 meter vid sidan om hindret   .  Nyttig information!!!! Därefter fortsatte vi att träna i smågrupper.


Under lunchen på lördagen så blev jag och Qlura intervjuade och plåtade av reportrar från tidningen Härliga Hund. Hmmmmm..... undra hur det blev..... men jag hoppas på fina kort i alla fall   


Nästa talangtruppsträff blir i Norge, då ska vi ha en landskamp mot Norge, i Arendal. KANON häftigt!


TACK alla talanger, Lotta och Anders x2 för alla tips och idéer och en supergivande helg!!!!  .

Verkar det kul - sök till höstens talangläger, håll utkik på SBKs hemsida!!!!


Idag har vi inte tränat alls, men vi har två högkvalitativa pass inplanerade denna veckan, imorgon och torsdag - vad gjorde vi, jag och Qlura, utan dessa fantastiska träningskamrater - de är GULD värda!!!



Måste också säga:

JÄTTE TACK bästa Trollhättans brukshundklubb för det mycket generösa stödet inför SM  .

Håller på att packa för fullt inför talanglägret i helgen. Det ska bli jätte roligt!!!   Tror minsann att jag måste sanera bilen lite också,  , jag och Qlura ska ju nämligen ha fint folk i bilen som sällskap, nämligen Marika och Speja   .


Idag ska vi fila lite på detaljer nu på förmiddagen, detaljer som att ta rätt apport i dirigeringe ochs så.....    och i kväll är det träningtävling i Lilla-Edet, alla som vill är välkomna.

Så här gick det igår på tävlingen i Lilla-Edet, för övrigt en av de mer trevliga tävlingar jag varit på! Välorganiserat, välkomnande och gemytligt - bra gjort Erika, Sandra och alla ni andra!!


Jag var lite bekymrad innan tävlingen (läs nattsömnen blev störd) över om Qlura skulle vara fortsatt belastad av åskvädret - men det var hon inte alls   , så skönt för henne!!!!


Sitt i grupp - 10p, enligt rapport satt hon dock och tittade runt en del, men blev mer koncentrerad när det närmade sig 2 minuter. Åtgärd - bygga mer förväntan tidigt


Plats - 10p, låg lite på sidan när jag kom tillbaka. Hon rumpar inte över, utan gliiiider över på sidan, enligt rapport ca 1min innan återgång. Uppsättandet som vi tränat på, var helt ok. Åtgärd - inte fuska med att lägga längre platsliggningar, bygga på förväntan och påminna om att spänna bakbenen.


Fritt följ - 9p, kommentar ss. Men känslan var urusel i detta moment, hon låg alldeles för långt fram, hade bara en hjärnhalva påkopplad, tappade i attityd, jobbade inte i vänstersvängarna. Dock backade hon fint, vilket vi har tränat en del på det sista. Åtgärd - fortsätta träna tävlingslikt, träna uppvärming utanför ny plan, därefter ingång och starta med fritt följ.


Dumruta - 10p, enligt rapport förberedde hon sättandet tidigt. Åtgärd - träna positionerna i olika ordning, inte kommendera något skifte alls på vissa sträckor.


Inkallning - 9p, kommentar: något långt ställande. Jag sa dessutom stå för sent. Åtgärd - träna på att ge kommando i rätt läge, mer tryck i ställandet


Rutan - 10p, Jätte nöjd!!!


App m dir - 0p, tog mitten. DÅLIGT tränat av mig, detta hände ju på förra tävlingen också!!!   Upptäckte dessutom när vi tränade lite efter tävlingen att vid ett tävlingsmässigt upplägg så tar hon mitten varje gång.    Åtgärd - backa tillbaka till den bakre linjen, där hon aktivt måste välja bort mitten. Ljus mittenapport, övriga mörka, lägga apporterna i högt gräs, så att hon lär sig hitta punkten där de alltid ligger. (På träningen idag fixade hon det KANON bra....)


Hopp apport - 10p, helt ok


Vittring - 10p, den låg i motvind, hon kopplade på näsan tidigt och gick direkt fram och tog rätt pinne  , snyggt jobbat Qlura!!! Dock gör hon ett omtag i ingången... Åtgärd - fortsätta träna ingångar för att senare bygga in dem i kedjan.


Fjärr - 10p, Jätte nöjd över att hon gjorde ett distinkt uppsättande, vilket vi tränat mycket på, dock var ställandet från sitt rätt mesigt, för övrigt helt ok.


Tja, med facit i hand så känns det som ett bra beslut att tävla en månad innan SM för att tydliggöra var jag ska lägga ner mest energi. En ny åtgärdsplan är upprättad   


Så här ser min plan ut för imorgon, för att ge Qlura bästa möjliga resa genom programmet

Vara där ca 7.15, rasta, in i bilen, lyfta ut ryggsäcken, anmäla

Vid uppvärmning inför gruppmoment, göra uppsättanden, fritt följ

  • Gruppmomenten, sitt - tryck på skuldrorna när vi ställt upp, plats -  säga "Qlura sitt" vid uppsättande
  • Uppvärming - mycket fritt följ med mycket korv, första skiftet i fjärren, ingång med vittringspinne
  • Frittfölj - börja med ett halvsteg med högerbenet, viska "S" som påminnare för att hon ska sätta sig i vändningarna, säga "back" vid stegförflyttningar, samt flytta fram vänsterhanden vid förflyttning åt höger.
  • Dumruta - Dk på sättande
  • Inkallning - säga "springa fort" innan vi ställer upp, dra bak vänsterhanden efter att jag ställt upp, focus på att säga "stå" i rätt läge
  • Rutan - säga "var är rutan" innan vi ställer upp, fokus på när jag säger "stå"
  • App m dir - stor tydlig armrörelse, dra bak vänsterhanden
  • Hopp app
  • Vittring, hålla pinnen i vänsterhand
  • Fjärr - säga "ska vi göra fjärr" innan vi ställer upp.
  • Mitt focus - vänta till tävlingsledaren har pratat färdigt innan jag utför eller ger kommando.

Återkommer under helgen med hur planen höll.


Ha en riktigt skön helg alla!!!!   




Nackdelen med ljudkänslig, smart och lättlärd hund är att hon snabbt parar ihop saker och ting med varandra. I dag kom en regnskur som smattrade på altantaket, Qlura reagerar som om hon väntar på att åskan ska komma.... ljud som ligger i samma kategori, som bilar, duschkabindörren, eller annat associerar hon med åska några dagar efter ett åskväder, särskilt när hon är inomhus, utomhus går det mycket bättre.


Ljuden som ligger nära går ganska snabbt och enkelt att träna bort. Jag tycker om att bygga hög förväntan på dessa ljud, det ger bättre effekt än habituering (tillvänjning) tycker jag. Vid de flesta höga snabba ljud, på promenad tex, vänder Qlura sig om för att få kampa eller springa efter sin boll, samma beteende när vi går förbi och blir utskällda av hundar som vaktar sin bil (vilket jag inte tycker är konstigt att de gör) - det gillar jag.


Så hur tänker jag då om framtida träning och tävling med en så ljudkänslig hund. Jag tänker att jag behöver fortsätta att träna med olika typer av ljud över tid, typ hela hennes liv. Jag tänker också att jag behöver träna på att inte "gå ner mig" när jag ser att hon blir bekymrad och jag behvöver bli bättre på att hjälpa henne att fortsätta jobba trots att hon är berörd - inte för min skull, utan för att alternativet är sämre, att hon ska hålla focus på det ljud som hon upplever obehagligt.


Jag hoppas att jag hittar möjlighet att ha större tillgång till får i sommar, bättre förstärkare finns inte, då har jag stora möjligheter att träna på ljud, hoppas och tror jag......


Tyck gärna till!!

I dag kom det ett välbehövligt regn, men tyvärr kom det en massa åska i samband med det - jag har inte sett Qlura sedan vi kom hem, hon har legat bakom soffan......   Åskan är värre än skott och svår tränat kan jag tycka. Någon som har bra tips hur man kan träna det?


Min mail har kraschat  , hoppas att den kommer igång snart igen - känner mig helt handikappad utan.

Skapa flashcards