Alla inlägg under november 2010

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 november 2010 08:21

Igår skottade jag större delen av den övre gräsmattan. Nu ska det bli träna av, fast det ligger en halvmeter snö, förutom där jag skottat då så klart.

Idag ska jag och en träningskompis köra igenom en hel del moment. Mitt focus ligger på störning och mellan moment.

Av Karin Fischer Kristiansson - 25 november 2010 16:53

Underbart med all denna snö!!!!


Idag har Qlura skrittat i snön, istället för att gå åt ett håll i stegen flera gånger. Det är en bra tid nu för att träna både muskler och kondition, min abition är att fysträna ett par dagar i veckan och fortsätta med simningen. Jag har slarvat en hel del med uppvärmning innan träning, avskrittning efter träning och att tänka fysträning - men som sagt, nu ska det bli skillnad!!


Nu ska jag och min man gå igenom alla juklappar, så att vi inte har missat någon   .


Sedan blir det lite inomhusträning för den lilla bordercollien. Hon kunde ha blivit riktigt sjuk igår, det var tur att mannen bara gav henne en halv ipren och inte fler.......   

Av Karin Fischer Kristiansson - 22 november 2010 21:56

Qlura är inte riktigt fräsch i sitt framben.    Hon har fått Remadyl utskrivet idag, ska ätas i 14-20 dagar. Planerad tävling ställs in och träningen focuserar på yttepytte detaljer och lugna moment under tiden hon medicinerar. Gå i stege och balansera på balansbräda fortsätter vi med.


Idag red mina flickor och vi tränade först i lilla ridhuset och därefter i stora ridhuset under den stunden det var tomt. Idag låg fokus på fria följet och vi gjorde en ganska lång länk med alla långsamma moment, den höll ganska bra - lite tugg på vittringspinnen....

Av Karin Fischer Kristiansson - 22 november 2010 05:51

Vi skulle tränat på stora parkeringen idag, väl där upptäcker vi att det är snöslaskigt och blött, så vi åkte till parkeringshuset i sta´n. Kanonbra - upplyst och inget regn!!!! Hundarna skötte sig fint. Qlura fick göra små länkar med mycket störning - gick ok.

Av Karin Fischer Kristiansson - 20 november 2010 10:33

Idag stod det tävlingsträning på schemat - den snöade bort.....   Men vi fick en härlig långpromenad i snön med bästa Sandra och Mia   och så fick vi kört några långa rutskick på planen i Lilla-Edet. Det får bli lite inomhusträning senare idag. Jag tror att jag ska ta fram dörrmattorna som har legat lite överallt och sugit åt sig lukt och träna vittring på dem.   

Nu är det tända i brasan, varmt kaffe, trött go hund som sover i soffan och jag ska beta av min göra lista som bland annat innehåller lite jobb - sedan är det dags för STORT kalas i kväll - ska bli sååå kul!!!   

Av Karin Fischer Kristiansson - 13 november 2010 15:38

Efter simningen igår blev hon nog inte tillräckligt torr..... så imorse så hängde svansen på lilla Qlura. På med "Back on Track"-täcket och hoppas på det bästa. Jag tror inte att hon har särskilt ont, än i alla fall.

Så det blir ingen visning av lydnadsklass på klubbens familjedag imorgon. Men det viktigaste är att hon kryar på sig!!

Av Karin Fischer Kristiansson - 7 november 2010 08:11

Igår var det träningstävling på klubben. Vi hade inte så många moment vi kunde köra, då Qlura inte får ta i så mycket än. Men vi körde det vi kunde.

Sitt i grupp - där behöver vi jobba mer med focus rakt fram

Plats - funkade nöjsamt, hon klarade att inte rumpa över, som vi har tränat ganska mycket på.

Ingången på plan var lite splittrad,

Dumrutan funkade ok - mer träning på hörnpasseringar och snabbare sättande

Vittring - hade varit noll på tävling, men jag är ändå nöjd, hon norpade lite i en annan pinne, men hon grep den fint och HÖLL i den hela vägen tillbaka

Fjärr - brukar vara svårt i slutet på en länk..... funkade ok, men hade lite bakbens tramp... men inga steg.

Därefter tränade vi frittfölj med kommendering och störning och det klarade hon ganska bra, men mer träning krävs!!! . Roligt när de detaljer vi har lagt focus på, faktiskt sitter även i en ganska lång länk, på en plan som hon tycker är lite läskig (hon har hört för många skott på den planen.....).

Av Karin Fischer Kristiansson - 5 november 2010 08:58

När resten av familjen stack iväg på friidrott, så gick jag och Qlura ut i trädgården för att träna lite. Bygglampor på , spegeln på plats! Första momenten hette kliva fram och tillbaka över pinnarna i stegen, nu har vi shapat så att hon kan gå själv åt ena hållet, men andra hållet är svårt....., är inte det underligt?!   

Sedan försöker vi hålla oss til lugna moment.... attans vad svårt det är, både för mig och Qlura... Men mycket detaljträning blir det och det är ju också nödvändigt! Som, hålla vittringspinne, plocka upp vittringspinne, ligga plats utan att "rumpa över", klara skiftena i fjärren med hög intensitet, sidoförflyttningar, särskilt krut på back, höger och vänster om i ff sedan kunde vi inte hålla oss utan gjorde en slät inkallning   . Sedan gick vi in och hon fick stå på balansbrädan och därefter fick hon lite massage.

Hoppas att vi snart kan börja göra de snabba momenten - har ju anmält till tävling   

Skapa flashcards