Direktlänk till inlägg 10 januari 2013

Vinterträning

Av Karin Fischer Kristiansson - 10 januari 2013 19:30

Nu snöar det igen! Härligt med ljuset som kommer med snön!


Idag tränade vi på grusplanen 2 minuter här ifrån som är ordentligt upplyst - känner mig ganska lyckligt lottad för den! Stort tack till den lokala fotbollsklubben som lånar ut den till mig!!


Vi har tränat på våra veckomål

Inga omtag i vittringen - här får jag nog backa ännu längre .... vi är tillbaka på stadiet plockövningar. Jag har använt ett kraftigt DK, tydligt öppen handflata och då gör hon oftast inte omtag, men idag såg jag en viss tveksamhet inför att springa in när jag inte höll fram den och det vågar jag INTE fortsätta med då, eftersom vi tidigare har haft problem med tveksamhet/osäkerhet i detta moment - så vi backar till bebisnivå en stund


Springa fort med vittringspinne i munnen - Det har varit svårt att ta i och springa när pinnen är i munnen, men då kommer liten Kitty väl till pass - idag hade Q ett helt ok tempo.  


Stå till sitt i fjärren - det skiftet är ganska odistinkt och hon flyttar fram baktassarna ibland. Här tänkte jag att jag skulle lära henne backa för att tänka mer bakåt - men det behövde jag inte, för Prinsessan har visst gått en egen kurs där hon har lärt sig backa... Det var riktigt komiskt, jag sa "backa" och hon backade och gjorde jätte fint backande till sitt med jätte skön attityd, mig veterligen har vi aldrig tränat på att backa.. Hon kunde dessutom generalisera rörelsen in i fjärren - det kommer vi använda och fila mer på.


Fokus rakt fram i Z-skiften - här börjar vi från början, jag har inte lagt något krut på det tidigare, men har kommit fram till att jag tycker det ger en snygg helhet, så det ska vi lära in. Det gick inte så bra med Kitty springandes runt benen, hon tog alla godisar jag lade fram för Qluras fokus framåt.... får ta det en dag när liten heeler inte är med


Överträningen idag bestod av:

  • Skick till samma kon för apportering och ruta.
  • Mittenapporten låg halvägs åt den vänstra apporten, mitten apporten ljusaste apporten
  • Jag backar baklänges under tiden jag kommenderar Q i fjärren

Störningen blev i form av liten Kitty som skäller och springer mot en förbipasserande under tiden vi går fritt följ (Kitty hann inte särskilt långt och störde absolut inte den stackare som passerade - kom dessutom på inkallningen som genererade i en liiten frolicbit - räcker läänge för hovdamen)


Liten prinsessa löste detta fint med skön attityd!


I helgen ska jag hålla kurs i Halmstad hundarena, den finaste hall jag någonsin varit i! Mycket bra "ligga i bur" - träning blir det. Qlura behöver det, hon behöver komma till ro och sova i sin bur, så det ska vi träna mycket på i helgen   På vägen ner så svänger vi in till bästa Maria och vallar en sväng också.


Skön helg till er alla!   


 
 
Matilda

Matilda

10 januari 2013 21:46

Välkommen till Halmstad då :-) Skönt att läsa att även de bästa får backa tillbaka då och då :-/

http://www.aquaseers.se

Karin Fischer Kristiansson

10 januari 2013 22:18

Tack!! :-)
Jag backar faktiskt allt som oftast när jag behöver slipa på någon detalj ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här var det inte uppdaterat på länge.....   Men....................... Vi vann rankingtävlingen i Kungsör idag!!!!!   12 rankingpoäng!!! Vi hade startnummer sist, kul upplägg där vi gick in på planen 4 gånger, först platsliggning, sedan 4 mom...

Av Karin Fischer Kristiansson - 12 februari 2013 14:05

Hon var tänkt som framförallt hovdam och sparringpartner till prinsessan - hon blev det - men hon blev så mycket mer!!! Hon tillför en massa glädje till hela familjen, hon är alltid full av energi, tar livet med en klackspark, är med på alla upptå...

Av Karin Fischer Kristiansson - 11 februari 2013 20:02

Lov skulle nog inte Qlura säga, kanske mer sport som i träning som i jätte roligt :-) Backträning / intervaller på morgonen, detaljer på lunchen, länkar på eftermiddagen och vittring i hotellkorridoren innan läggning. Det Prinsessan inte tycker...

Av Karin Fischer Kristiansson - 2 februari 2013 13:43

Idag var vi två tappra som dök upp för tävlingsträning. Gruppmomenten funkade ok, note to my self - tass förflyttning i sitt i grupp. Planen var att länka ihop hela elitprogrammet i traditionell ordning med kommendering, för att se hur det håll...

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 januari 2013 20:14

Kan bli låångt detta...... Det absolut roligaste och mest inspirerande landslagsläger jag varit på      Fredagskvällen började med tankar från mentalcoachen P-O om hur man kan analysera vad man gör som påverkar tävlingssituationen och åtgärder ...

Skapa flashcards