Alla inlägg under maj 2012

Tänk - vi har deltagit på Världsmästerskapen i lydnad och vi var till och med i final, lilla jag och prinsessan - Heelt gaalet!

Efter kvalet var vi 13 bäst i världen och efter finalen 17e bäst - 17e bäst!!  - i VÄRLDEN

Som om det inte räckte så har vi ett VM lagsilver!!!!


Det har tagit fram till nu för mig att förstå det, jag behövde få lite distans och smälta hela upplevelsen 


Oj vilket äventyr vi har varit på!!!

  • Resa ner och upp med otroligt trevligt och underhållande sällskap - Ditte och jag samåkte och vi körde följe med Maria och Lena B. Många intressanta och spännande diskussioner blev det och fantastiskt många skratt
  • Tävlingarna var väldigt välorganiserade, de låg före sin tidsplan varje dag!
  • Väldigt många och duktiga ekipage har vi sett och upplevt.
  • Häftigast var japanen med sin lilla gula labbe - han stöttade och peppade sin hund oavsett vad den gjorde, han jublade efter varje moment, även om han nollade - jätte trevligt att titta på! Japan kan nog bli giftiga framöver.
  • Fick efter många års glömska träna på tyskan - det var riktigt kul, även om jag glömt JÄTTE mycket sedan jag bodde nere i Tyskland
  • Mycket god mat - även om jag blev ganska trött på kött efter ett tag
  • Druckit god öl och gott vin
  • Lärt känna deltagarna i landslaget, vilket gott gäng vi var och vilken jätte skön stämning det var - mycket humor och många skratt!!

Våra två tävlingsdagar genomförde vi efter bästa förmåga, det finns inte mycket jag kunde gjort annorlunda varken i förhållande till de förutsättningar vi hade innan vi åkte ner, eller till de förutsättningar vi hade där nere. Jag klarade att hantera nerverna enligt de strategier jag gjort upp och enligt den plan jag förhöll mig till, som bl.a innebar att fokusera med Bruce Springsteen i öronen, hantera de tankar som kom med att notera att de finns och fortsätta göra min grej och visualisera hela programmet innan vi gick in på planen med moment, belöningar och känsla.


Qlura var trött redan under kvaldagen, vilket gjorde att det blev några detaljmissar och inte så mycket tryck i bl.a ingångar och trav ut och hem i vittringen - men på det stora hela gjorde hon en bra tävling.


I finalen var hon JÄTTE trött, därav ännu sämre tryck, missen (nollan - hon sprang på mitten) i app. dir tror jag också beror på det - det är lätt att ramla tillbaka i gamla problembeteenden när förutsättningarna är svåra, rutan stannade hon alldeles för tidigt - tror jag berodde på att jag stannade henne tidigt i kvalet så att hon då kunde glida in till mitten, ljuden i ff kommer framför allt när hon är trött och ff är hennes absolut sämsta moment och även det är svårt att genomföra med precision under svåra förutsättningar. Fjärren var vacker!!

Hon kämpade väl lilla prinsessan, direkt efter belöningen, lade hon sig och somnade och sov gott och länge   


Note to my self

  • Hålla mig till min plan på träningsläger i anslutning till mästerskap
  • Konditionsträna mycket mer innan
  • Träna Qlura på att sova och slappna av i buren
  • Träna mer på hal matta

STORT TACK Trollhättans Brukshundklubb för den otroligt vackra blomman jag fick med blombudet!!   


Nu är siktet inställt på SM i Borlänge   

Nu är det verkligen snart på riktigt....


Vi har förberett oss så gott det går - hur gör man när man förbereder sig inför ett världsmästerskap  

Vi har :

  • konditionstränat
  • tränat i stökig miljö
  • tränat med i miljö med hög ljudvolym
  • tränat på hal matta
  • tävlingstränat x flera
  • tränat med kommendering
  • övertränat - tränat med svårt (för Qlura svårt) upplägg
  • upprättat en tävlingsplan, där rutiner för transporter, momentrutiner och moment finns listat
  • haft 2 samtal med mentalcoach PO Lindvall, ska ha ett avslutande när vi är hemma igen.
  • köpt blått och gult nagellack   
  • vaccinerat och köpt maskmedel
  • tryckt ut alla tidsplaner och annat bra-ha-material
  • tryckt ut packlistan
  • säkert en hel del annat också.....

På lördag bär det av! Jag och Ditte kör följe med Maria B och Lena B, känns skönt att det är 2 bilar om något händer.


För mig är detta grymt stort - och det hade aldrig varit möjligt utan fantastiska träningskamrater i alla möjliga sammanhang - TACK alla ni - ingen nämnd och ingen glömd, men utan er inget världsmästerskap  


Nu ska vi åka iväg och ha det JÄTTE roligt, kanske få öva lite på tyskan, det var några år sedan jag bodde där nere....    - hör av mig när jag är hemma igen  



En sak till: Fick ett mail från en privatelev som gjorde min dag! Känns stort att kunna få vara en del av ett stort kliv i rätt riktning!

En till sak: Fick en rolig utmaning av en annan bloggare, tyvärr har jag inte haft tid att sätta mig ner och utföra denna, hoppas att det blir mer luft i schemat i slutet av maj och DÅ ska jag ta tag i den!!

  



Av Karin Fischer Kristiansson - 2 maj 2012 19:55

De återstående dagarna skall främst ägnas åt att träna fart, de övergångar mellan moment som jag tror att Prinsessan har svårast för, t.ex app. dir till ff, vi ska träna på hal matta och i stökig miljö - men framför allt ska vi ha kul och bygga gott självförtroende! Utan det tror jag inte att vi kommer så långt. Igår var vi hos coach Anders K, imorgon ska vi till Maria B och under nästa vecka ett sista samtal med mental coach PO Lindvall. Idag kom det officiella beskedet att vi är med till årets SM i Borlänge!!! Det ska bli fantastiskt roligt!!!!Nu väntar träning i trädgården när ponnyn är färdig motionerad.

Skapa flashcards