Alla inlägg under januari 2011

Av Karin Fischer Kristiansson - 30 januari 2011 14:38

Talangtruppen hade tävling i Värnamo, ledarna Anders Kjernholm och Lotta Linusson som stöd och hjälp, men också som ett par "extra domarögon".


Jag och Qlura var pinsamt dåligt förberedda, de senaste 14 dagarna innan tävling hade vi tränat minmalt. Qlura är i ett läge efter löpet där hon är väldigt disträ, så förutsättningarna kändes inte optimala.


Men BÄSTA Qlura var helt suverän!!! Denna underbara hund!!!!!


Vår akilleshäl är fria följet, och Lotta beskrev det så bra när hon sa att Qlura bara använder ena hjärnhalvan när hon går fritt följ. Det blir tydligt på filmen. Den stora utmaningen är att få till ett mer träningslikt fritt följ på tävling. DET ska vi jobba mycket med under våren. Sedan har vi en hel del andra små detaljer att jobba på - KUL!! Men tillslut kom vi över den magiska 300-poängs gränsen, 303 poäng skrapade vi ihop!!!!

Missen vid apporteringsdirigeringen var bara min, behöver bli lite snabbare i tanken.......


Här är filmen för de som orkar titta.



Nu ser vi fram emot högkvalitativ träning med Mona och Marvin, Maria och Bobbe och förhoppningsvis hänger Sandra och Mia med, på torsdag!!!!

Av Karin Fischer Kristiansson - 17 januari 2011 20:31

är det så VANSINNIGT roligt att träna hund. Idag var en sådan dag, focus på vändningar i fria följet och springa långt in i rutan - och det var bara såååå jäääkla KUL!! Vi kunde hållt på hur länge som helst.

                                            

        

                                                  

                Foto: Mona Kjernholm

Från ett annat tillfälle när det var så där jätte kul!!

Av Karin Fischer Kristiansson - 16 januari 2011 20:15

Tänk vad nyttigt det är att träna med de man inte tränar med så ofta, de ser ju utvecklingen som skett på ett annat sätt än de man tränar med mer fekvent, och ibland är man själv rätt blind för den utvecklingen också (tyvärr)


Idag har vi tränat med Mona K och Marvin och Maria W och Bobbe - det var ett tag sedan. Riktigt roligt och givande!!!!!! Jag och Qlura fick med oss några tänkvärda tips på vägen och när jag tittade på när de tränade sina hundar väcktes nya tankar och tillsammans med de jag fick efter träningstävlingen igår, så är vårträningen säkrad   

Av Karin Fischer Kristiansson - 12 januari 2011 20:57

Nu är jag tillbaka på jobbet igen, vilket innebär lite mindre tid för Qlura, men Qlura är helt nöjd, hon får ju vara hos sin älskade gammel husse, min pappa och han är bäst i världen, tycker Qlura.


Nu börjar jag bli lite nervös för hur jag ska få till en tillräcklig träningsdos inför talangtruppstävlingen i Värnamo, sista helgen i januari....... Min skottade gräsmatta (fler än en granne som har haft synpunkter på den... "överambitiöst", "inte normalt" är kommentarer som förekommit   ) har varit min räddning hela vintern, men nu har den, ofrivilligt, blivit en skridskobana.    Finns få skottade ytor som är halkfria......

MEN jag har hittat en inomhushall med konstgräs i NÖDINGE!!!!! Den är förvisso väldigt dyr, men om man är några stycken som kan träna samtidigt, så blir det ju lite bättre.


Tja, vi får väl se till att träningen blir högkvalitativ när vi väl får till det, så att vi kan göra så väl ifrån oss som möjligt i Värnamo. Vi behöver lägga extra mycket krut på det fria följet och springa långt in i rutan och på att länka, gärna med någon som kommenderar, och träna på mellan moment och tystnad.....


Nu har vi tur att vi är några stycken som ska köra en träningstävling på lördag, den ligger verkligen helt rätt i tiden. Jag hoppas på att det är några fler som anmäler sig, "the more, the merrier!!!!


Jag fick en fråga om hur jag tänker runt underliga länkar och störningar, konkret, det är spännande att fundera runt det. Hur gör du när du länkar och tränar på störningar, vad tycker du är viktigt att tänka på????


Jag har insett att min lilla blogg saknar kort och filmklipp, uppskattar själv det i andras bloggar...... men jag är inte så teknisk - tyvärr - ska försöka träna mer på det (också)........


Oj, vad mycket text det blev, tänk att du orkade hela vägen hit.......  



Av Karin Fischer Kristiansson - 6 januari 2011 20:32

Qlura har fått några bra träningstävlingsupplägg inomhus på olika platser med många olika träningskamrater de senaste dagarna - fantastiska kamrater!! Kamrater som står ut med mina konstiga nycker, underliga kjedjor och störnings instruktioner... Kamrater som dessutom vågar säga vad de tycker och tänker - det uppskattas verkligen!


Stort tack ALLA, ingen nämnd ingen glömd!


Imorgon är det dags igen, då har vi fått lov att hänga på ett annat gäng - Kanon bra och sååå uppskattat från både mig och Qlura.


Qlura har löst momenten bra i samtliga länkar, det jag måste vara vaksam på är att hon ljudar en del mellan momenten - hoppas att det beror på att hon löper.... men det är nog egentligen bara en dålig ursäkt - det är en nöt vi behöver knäcka!

Av Karin Fischer Kristiansson - 1 januari 2011 22:02

God fortsättning!   


Qlura fick tillbringa nyårsnatten hos bästa Sandra, tack, tack, tack!!

Utomhus har hon inte så ont av varken smällare eller raketer, däremot tycker hon att det är jobbigt inomhus. Utomhus har hon hög förväntan på ljud, då vi har tränat rätt mycket på det och tack och lov så kan hon generallisera träningen till olika ljud, på samma sätt som hon tidigare kunde generallisera ljud på ett negativt sätt. Jag gillar att träna bort den typen av problembeteenden genom att bygga på förväntan, snarare än att jobba med habituering, tillvänjning.


Tyvärr har det inte blivit så mycket lydnadsträning som jag hade hoppats på denna perioden, men nu blir det nog bättre igen.   


Vi har varit på träningsläger hos Anders Kjernholm. Ett kanon intressant och spännande läger, med många nya tankar och idéer.   

Nu har jag modifierat målplaneringen för kommande veckor. Fokus kommer att ligga på sitt i grupp, frittfölj och rutan. Under lägret tränade vi en del störningsträning och lilla prinsessan tål mer störningar än jag trodde, utan att tappa fokus, duktig tjej.


Nu börjar jag återhämta mig, fysiskt och Qlura verkar hålla fortfarande, tack och lov.

Skapa flashcards