Direktlänk till inlägg 18 juni 2012

SM 2012

Av Karin Fischer Kristiansson - 18 juni 2012 21:17

Återigen, tack alla för alla grattis och värmande kommentarer - fantastiskt att så många håller koll och är så generösa med beröm och komplimanger   Det är underbart att det inom denna sport finns så många som vill oss väl.


 

foto: Gittan Martinsson, på finaldagen. så kan det se ut när halva domarstaben inspekterar......

Inför SM:et har jag tyvärr haft väldigt dåligt med träningsmotivation, jag var helt urladdad efter VM......

Men vi kom till final i år igen  , efter kvalet var vi femma, vilket innebar att vi startade som 11 hund i finalen. Prinsessan kändes laddad och jag likaså,

  • Ff är en av våra akilleshälar, men förflöt rätt ok, de ca 4 minutrarna,  med våra mått mätt, tyvärr avslutades det med ett skall som förståss kostade många poäng.
  • Z - satte sig snabbare än på mycket länge   
  • Inkallningen - finare än under kvalet, kanske att vi kan hitta tillbaka till vår gamla teknik, tror att hon "sejfar" efter att ha glidit runt på inomhusmattor - har nog känts lite i tassarna....
  • Rutan - låg på diagonalen, hon sprang rätt efter en liten stund och jag MISSAR att ställa henne rätt, några extra kommandon och flera poäng bort....
  • App.dir - som har strulat, funkade fint
  • Hopp app - helt ok
  • Vittring - fint ut, fin sortering, bra start hem - sedan blir hon stående och ser frågande ut... jag kallar på henne, hon spottar ut pinnen och nollan är ett faktum..
  • Fjärren - ganska slöa skiften

Vi slutade på en 10e plats och lite i backspegeln så är jag faktiskt jätte nöjd, lilla prinsessan har faktiskt inte gjort mer än 12 elitstarter (exl. mästerskap) i sitt bara 4 åriga liv - vad kan man begära, dessutom är jag ju helt ny i dessa sammanhang, så jag kanske till och med ska vara mer än jätte nöjd   


Stort Grattis till Maria som försvarade sitt SM-guld!!!! Jätte grattis till Carin och Vallhunden Lyxa (Qluras mamma är Lyxas mormors syster   ) som tog silvret, på sitt första SM!!!!!  och Grattis till Diana och Zack som tog hem bronset!!


Vilket fantastiskt arrangerat SM, de satte alla detaljer och fick ihop en grym helhet!!


Väl hemma igen har jag funderat över dag 2 på mästerskap och tryck, fokus, koncentration och säkerhet och kommit fram till att jag behöver lägga om mitt upplägg och min träning, så här kommer det att se ut den närmsta tiden:

  1. Jag har anlitat hjälp från Aktiv Hund i Velanda (Trollhättan) www.aktivhund.nu för att göra en långsiktig plan för fys och konditionsuppbyggnad. Min hypotes är att Qlura inte orkar dag 2 (vilket har varit tydligt på 2 SM och ett VM) pga att hon har för dålig kondition.
  2. Om allt går i lås så ska Qlura få en sparringparter, som kanske kan peppa henne till att ta i och använda mer tryck. Jag kanske också kan ha lite nytta av den   
  3. Vi ska ha ett låångt lydnadsuppehåll (med nästa helg som undantag - se nedan) och om vi ska träna så är det bara när det finns engagemang och tryck
  4. Vi ska valla så mycket vi bara kan och orkar

Under tiden skall jag fundera på hur upplägget runt lydnadsträningen ska se ut när vi väl sätter igång igen



Söndag - tisdag efter midsommar har vi fått den stora äran att bli inbjudna till ett fantastiskt läger med otroligt kompetenta deltagare från olika länder, med långa meritlistor i lydnadssammanhang, jag känner mig hedrad att få lov att vara med under dessa dagar!



 
 
Anki och tjejerna

Anki och tjejerna

19 juni 2012 23:14

Jag är så djupt imponerad av Dig Karin och fina Qlura! Känner mig extra mallig över, vilket omgivningen OFTA får höra, *flinar* att jag har träffat och tränat för dig i verkligheten :D Jodåmensåatt, vilken merit :D
När du skriver sparringpartner, vad innebär det? Att inte du ska konditionsträna henne själv utan "lejja" ut det?
Jag tänker ofta med Kanel, att hon inte har så mkt ork. Vet inte hur jag ska klämma in effektiva träningar och samtidigt konditionsträna henne.Hoppas på lite tips här om hur du lägger upp schemat.

Grattis igen till ett lysande SM :)

http://worspredd.wordpress.com

Karin Fischer Kristiansson

20 juni 2012 13:13

Vad go du är Anki!

Sparringpartnern får jag återkomma med när det är helt i hamn...... Tanken med den är att vi ska jobba lite på konkurrens, så att Qlura behöver ta i lite även om hon är lite trött - hon kan vara lite lat ibland, fröken ;-)

Kan såklart lägga upp träningsprogrammet här, så kanske du kan få lite uppslag. Jag ska dit nästa vecka men efter det lägger jag ut det!

 
Ingen bild

Ulrika

21 juni 2012 22:14

Jag tycker det är så underbart att du har en blogg så vi får ta del av både framgång och motgång. Alldeles lagom att läsa för att tillfredsställa mitt behov av bruks o lydnad ;) Och så känner jag mig lite stolt jag också, henne känner jag, vi har till och med lekt ihop när vi var små :) Kul att du vallar med Qlura, bra för henne att få göra det hon är "skapt för" som omväxling tror jag.

Karin Fischer Kristiansson

29 juni 2012 07:50

Tack Ulrika för värmande ord!

Ja, tror också att vallningen gör henne gott och så är det kul att lära sig något nytt - för även om hon kan, så har jag ingen riktig aning vad jag gör i fårhagen ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här var det inte uppdaterat på länge.....   Men....................... Vi vann rankingtävlingen i Kungsör idag!!!!!   12 rankingpoäng!!! Vi hade startnummer sist, kul upplägg där vi gick in på planen 4 gånger, först platsliggning, sedan 4 mom...

Av Karin Fischer Kristiansson - 12 februari 2013 14:05

Hon var tänkt som framförallt hovdam och sparringpartner till prinsessan - hon blev det - men hon blev så mycket mer!!! Hon tillför en massa glädje till hela familjen, hon är alltid full av energi, tar livet med en klackspark, är med på alla upptå...

Av Karin Fischer Kristiansson - 11 februari 2013 20:02

Lov skulle nog inte Qlura säga, kanske mer sport som i träning som i jätte roligt :-) Backträning / intervaller på morgonen, detaljer på lunchen, länkar på eftermiddagen och vittring i hotellkorridoren innan läggning. Det Prinsessan inte tycker...

Av Karin Fischer Kristiansson - 2 februari 2013 13:43

Idag var vi två tappra som dök upp för tävlingsträning. Gruppmomenten funkade ok, note to my self - tass förflyttning i sitt i grupp. Planen var att länka ihop hela elitprogrammet i traditionell ordning med kommendering, för att se hur det håll...

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 januari 2013 20:14

Kan bli låångt detta...... Det absolut roligaste och mest inspirerande landslagsläger jag varit på      Fredagskvällen började med tankar från mentalcoachen P-O om hur man kan analysera vad man gör som påverkar tävlingssituationen och åtgärder ...

Ovido - Quiz & Flashcards