Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Lite tankar om varför det tar emot ibland

Av Karin Fischer Kristiansson - 22 januari 2012 19:09

Sist jag gjorde ett inlägg så var prinsessan halt...


Nu börjar hon bli mycket bättre, koppelpromenader och gå i stege 15 cm över marken har gjort susen! Vi har kunnat träna de lugna momenten och ibland är det faktiskt bra att bli begränsad  . För min del, så gör det att jag tar tag i detaljer som  jag blundat för, som 1. att faktiskt hålla vittringspinnen i samma grepp hela vägen in till sidan och 2. att sitta och  HÅLLA vittningspinne i munnen vid sidan, 3. kvickare förflyttning mellan stå och sitt i fjärrdirigeringen, 4. flera detaljer och uthållighet i fria följet. Sedan har vi förståss tränat på det som står högst upp på prio-listan: ingångar på plan!!


Jag har funderat en del på varför jag väljer att blunda för vissa detaljer och det jag kommit fram till är att jag styrs av samma inlärningsmekanismer som Qlura......   jag gör det jag blir förstärkt att göra - kortsiktigt. Det som skiljer oss från djuren är ju att vi kan tänka långsiktigt, men den mest värdefulla förstärkaren är den som kommer direkt på detaljen/beteendet...... Så jag fortsätter göra det som funkar för att slippa (slippa är ju också förstäkande    ) ta tag i de små bristerna som skulle kräva tankeverksamhet, energi och en del mindre bra träningspass innan detaljer blir som jag vill och då, långt senare, förstärkande.... Jag hamnar i tankefällor som "Det har ju gått ganska ok hittills", "NN´s detalj ser ju ungefär likadan ut och det har ju verkligen funkat", "Äsch, domaren ser inte det"...... 

Jag tror också att det är därför som det tar emot att träna helhet, för det är inte lika förstärkande (detaljerna blir sämre, långt till belöning, tankar om "massor att reparera", "var det inte bättre än så här i länk", mm mm) som att träna detaljer vilka är grymt belönande (snabbt, kortsiktigt, fräckt, tryck, tempo, precision, känsla av kompetens som hundtränare mm mm).

Någon som känner igen sig?

Om man vill utvecklas som hundtränare tror jag att det är superviktigt att ha en målplanering, planera sin träning och ha någon eller några att dela detta med, så att man kan stötta och peppa varandra när man hamnar i den kortsiktiga förstärkningsfällan.

Jag har turen att ha fantastiska träningskamrater och hade aldrig varit där vi är utan dem! TACK för att ni finns!!!!   Ingen nämnd ingen glömd!


Idag blev det inte tid till träning förrän det blev mörkt, så det blev träning i uterummet och där har vi inte fått ut någon el och därmed inga lampor, så det blev träning i skenet av stearinljus  funkade alldeles utmärkt! 

 
 
Ingen bild

Helena och Mocca

22 januari 2012 20:17

Alltid lika tankvärt att läsa din blogg. Jag tror att det är många som känner igen sig i det du skrev, åtminstone gör jag det ;) Roligt att höra att Qlura är på G igen! Ha en härlig träningstid!

Karin Fischer Kristiansson

22 januari 2012 20:55

Tricket tror jag är att hitta tillräckligt med motivation för att klara av att vänta på de långsiktiga förstärkarna, jfr länkning/uthållighetsträning ;)

 
Jenny/Nike

Jenny/Nike

22 januari 2012 21:35

Känner så väl igen mig i dina ord... :)

http://lydnadshundar.bloggagratis.se

 
Another Blågg

Another Blågg

8 februari 2012 17:31

Jag hade faktiskt inte tänkt på det, men när jag läser så nickar jag instämmande....Det är precis så det går till och det är precis därför vi står på samma ställe. Nu längtar jag efter en blogg där du beskriver hur man inte hamnar i detta tänket :D

http://www.worspredd.wordpress.com

Karin Fischer Kristiansson

8 februari 2012 17:43

Anki - Jag har faktiskt en del funderingar runt det också.... återkommer!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här var det inte uppdaterat på länge.....   Men....................... Vi vann rankingtävlingen i Kungsör idag!!!!!   12 rankingpoäng!!! Vi hade startnummer sist, kul upplägg där vi gick in på planen 4 gånger, först platsliggning, sedan 4 mom...

Av Karin Fischer Kristiansson - 12 februari 2013 14:05

Hon var tänkt som framförallt hovdam och sparringpartner till prinsessan - hon blev det - men hon blev så mycket mer!!! Hon tillför en massa glädje till hela familjen, hon är alltid full av energi, tar livet med en klackspark, är med på alla upptå...

Av Karin Fischer Kristiansson - 11 februari 2013 20:02

Lov skulle nog inte Qlura säga, kanske mer sport som i träning som i jätte roligt :-) Backträning / intervaller på morgonen, detaljer på lunchen, länkar på eftermiddagen och vittring i hotellkorridoren innan läggning. Det Prinsessan inte tycker...

Av Karin Fischer Kristiansson - 2 februari 2013 13:43

Idag var vi två tappra som dök upp för tävlingsträning. Gruppmomenten funkade ok, note to my self - tass förflyttning i sitt i grupp. Planen var att länka ihop hela elitprogrammet i traditionell ordning med kommendering, för att se hur det håll...

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 januari 2013 20:14

Kan bli låångt detta...... Det absolut roligaste och mest inspirerande landslagsläger jag varit på      Fredagskvällen började med tankar från mentalcoachen P-O om hur man kan analysera vad man gör som påverkar tävlingssituationen och åtgärder ...

Skapa flashcards