Alla inlägg den 7 september 2011

Av Karin Fischer Kristiansson - 7 september 2011 20:06

Äntligen fanns det lite tid att reparera lite från tävlingen i helgen. Det var ju några stycken detaljbrister.....  

Idag blev det bara detaljer, särskilt de som står på den uppdaterade målplaneringen.


Eftersom Qlura kroknar lite i de sista momenten på tävling - om de är vittring och fjärr, tänker jag att jag fortsättningsvis skall inleda träningen med dem, för att förhoppningsvis få in en annan sinnesstämning. Vad tror ni om det?


Så det absolut första vi gjorde var fjärrdirigering, vilket hon löste ok, även på långt håll, typ 20 meter.

I vittringen blev det tydligt vilken sinnesstämning hon har. Det visade sig när hon skulle runda kon med en vittringspinne i munnen och jag förväntade mig att hon skulle ta i - hmmm det var svårt..... runda kon är annars en favoritövning.

Vi tog lite risker i de övningar vi valde att göra idag,

  1. jag bröt när hon inte hade tillräckligt med tempo ut - risk att hon blir tveksam och styrd av mig
  2. hon fick runda kon och komma i fullfart in på pinnarna - risk att hon får för hög intensitet och bara tar en pinne, vilken som
  3. kampa - släppa - rakt på pinnarna - risk att hon återgår till gammalt beteende, att norpa lite i flera pinnar
  4. jag bröt när hon norpade i annan pinne än den rätta - risk, samma som nr. 1

Jag tänker att ibland måste man nog ta lite risker för att komma vidare - lite som livet i stort   


 


Ovido - Quiz & Flashcards