Alla inlägg under augusti 2011

Av Karin Fischer Kristiansson - 1 augusti 2011 21:29

Måste bara berätta om en häftig apporterings m dirigerings övning, fick tips igår - TACK, snälla. Ännu ett bevis för att man inte klarar sig utan kreativa träningskamrater   


Istället för höger och vänster apporter ställde jag ut koner som Qlura fick runda på kommando "spring", när hon fått kläm på det, så lade jag ut mittenapporten och hon sprang runt konerna utan att ens ägna mittenapporten en blick   . Det funkade även att pussla ihop det, dvs. hon fick springa till sändande konen för att sedan slå ut och springa och runda konerna där ute   .


Syftet är att hon ska få in rörelsen att springa rakt ut mot hö och vä apporterna (just nu konerna) och inte gena in mot mitten och ta den när hon inte riktigt ser hö eller vä. Sedan måste man förståss komplettera med lite andra övningar, men detta var en riktigt häftig övning som både jag och Qlura tyckte om!!


Mot vänsterapporten   

  foto: Mona Kjernholm


Av Karin Fischer Kristiansson - 1 augusti 2011 17:52

Nu blev det tomt, resten av familjen försvann till friidrottsträningen och kvar blev jag med en jätte trött Qlura. Hon har varit hos min pappa hela dagen och då blir det inte mycket rast och vila  . Jag misstänker att energin återvänder när hon har sovit och det blir lite svalare ute.   


Så vad ska jag göra...... Tror att jag ska börja med att klä om köksstolarna  . Därefter ska jag gotta mig i lite kurslitteratur på engelska. Jag ska läsa in mig lite mer på ACT, Acceptance and Committment Therapy, inför kursstart om 2 veckor. Verkligen oerhört spännande!! ACT ingår som en del i "tredje vågens KBT" (Kognitiv Beteende Terapi). Det är nu ett år sedan jag avslutade den utbildningen - hu vad tiden går!!


Jag tror att jag har en hel del nytta av mina KBT-kunskaper även i hundträningen, då det är samma inlärningsmekanismer som styr. Den största skillnaden är att jag och Qlura inte pratar riktigt samma språk och det är ju förståss en utmaning att hitta ett sätt att kommunicera så att vi kan förstå varandra på bästa möjliga vis. Det känns som om vi kommit en bit på väg och har bara resten kvar  .

Jag tror också att jag har stor nytta av de kunskaperna som hundförare, att jag har en del verktyg som hjälper mig  att kunna prestera trots att jag är nervös, eller trots att Qlura tycker att vi befinner oss i en  besvärlig situation - vilket påverkar mig oerhört mycket. Även här finns mycket mer att önska, men jag är på väg  . Hmmmm, svävade visst ut lite.......



Men efter lite engelsk litteratur, så går vi ut i trädgården en stund och tränar på detaljer som, tryck i vänstersväng, engagemang i vanlig marsch, ta höger eller vänster apport - inte mitten   ,  fokus rakt fram i sitt i grupp, ställandet i inkallningen och lite annat smått och gott   .



Alla ni som är sugna på höga mål inom lydnaden, sök till Talangtruppen - oerhört givande!!! Läs mer här: http://www.sbk.nu/upload/04_Tavla/Lydnad/Lydnadslandslaget/Dokument/20110729Inbjudan_talang_okt.pdf

(Hur gör man för att dölja länken och bara skriva "klicka här", någon som vet?)


Sist men inte minst

JÄTTE GRATTIS till talangkompisen Elenor och Mexx som VANN rankingtävlingen i Ransäter!

Stort Grattis till Tina och Rosso som blev andra bästa ekipage!!!

Jätte Grattis till Mona och Marvin, som blev tredje bästa ekipage!!!

Skapa flashcards