Direktlänk till inlägg 21 juli 2011

Träningstävling

Av Karin Fischer Kristiansson - 21 juli 2011 10:34

Vi har börjat dagen med en cykeltur på en mil, ömsom trav, galopp, full fart och en del drag. En härlig runda, Qlura tycker om att cykla, framför allt tror jag att hon tycker om att ta i och dra och springa allt hon har  .

Efter Qluras skada förra hösten har jag blivit mycket mer noga med hennes fysik, stort tack till alla på  www.aktivhund.nu/  i Trollhättan för all hjälp med det!

Dessutom tänker jag att god kondition och musklad hund främjar uthållighet, fart och explosivitet i lydnadsträningen   


I kväll är det träningstävling i Lilla-Edet, alla är välkomna!

Vårt upplägg ser ut så här:

  1. ingång på plan
  2. slät inkallning, folk nära Qlura. TL håller koll på framtassarna under tiden hon ligger
  3. apporterings dirigering lägg den nära staketet, gör stor affär av mitten, men ta med den - den ska INTE ligga kvar
  4. hopp apport träapport, folk nära hindret
  5. vittring jag kommer att stå nära pinnarna, kommendera som vanligt
  6. fritt följ folk nära oss, gå med runt. Jag kommer att belöna en del. Vill använda resten av min tid till fritt följ. Kommendera allt i elitfrittfölj

Vi hoppas och tror att kedjan håller, kommer att belöna tidigt i fria följet, men inget innan det. Det som är skrivit med rosa är instruktioner till TL och övriga, tänker att det är bra att de också får en uppgift, så att de inte bara fikar  . Dessutom gäller det ju att passa på när man kan få tävlingstypisk störning.     


Nu är det bara 3 veckor kvar till träningslandskampen i Norge  . Det ska bli jätte roligt!!!! 


Fram tills dess blir det fortsatt röj i trädgården

 
 
Ingen bild

Agnetha

21 juli 2011 11:23

Det kommer säkert att gå lika bra i kväll som det gör alla andra gånger. ;)
Själv har jag inte ens tänkt ut en plan. Det är väl därför vi är så lååååångt efter er, när det gäller lydnaden. :)
Jag skulle behöva lite goa tips när det gäller fria följet ikväll och jag tar det gärna från en maestro som du.
Kram

Karin Fischer Kristiansson

21 juli 2011 15:46

Du kommer säker att ha en plan när vi ses!

Klart vi hjälps åt med ff!! :D

Tar med väst och tratt!

 
Hanna

Hanna

21 juli 2011 12:37

Bra upplägg! Det där med allt folket är ju ganska svårt att träna på annars :)

http://www.kennelblagul.blogspot.com

Karin Fischer Kristiansson

21 juli 2011 15:45

Det skulle aldrig gå att träna hund utan goa och hjälpsamma träningskamrater!!!! Jag har en otrolig tur!! :D

 
Ingen bild

Mia med Melker

21 juli 2011 13:11

Låter som en bra plan! Själv sitter jag ute i solen o filar på en...:) Vi syns ikväll!

Karin Fischer Kristiansson

21 juli 2011 15:44

Kul att vi ses!!!
Sitta i solen låter härligt - här sliter vi med gräsmattan i solen, mindre härligt ;)

 
Ingen bild

Marie o Unni

22 juli 2011 20:11

Jag försöker också tänka på detta med uppvärmning, nedvarvning att känna över varje dag. Tänk när man hade häst, man var så petig med allt sånt där. Hästen skulle helst vara torr från svetten den fått under träningpasset, absolut inte flåsig, och skritta minst 15 min, innan man började trava. Ibland ser man att fok tar sina hundar nästan direkt från bilen och börjar köra fartmoment, aj, aj, men jag tror att medvetenheten har ökat på sista tiden.

Karin Fischer Kristiansson

22 juli 2011 22:10

Du är klok du Marie!

Tyvärr var jag nog en av de sistnämnda tidigare - trots att jag är gammal ryttare :/....
Tyvärr, krävdes det en skadad Qlura innan jag tog mitt förnuft till fånga och faktiskt började värma upp och började "skritta av" - helt galet att det krävdes en skada.......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här var det inte uppdaterat på länge.....   Men....................... Vi vann rankingtävlingen i Kungsör idag!!!!!   12 rankingpoäng!!! Vi hade startnummer sist, kul upplägg där vi gick in på planen 4 gånger, först platsliggning, sedan 4 mom...

Av Karin Fischer Kristiansson - 12 februari 2013 14:05

Hon var tänkt som framförallt hovdam och sparringpartner till prinsessan - hon blev det - men hon blev så mycket mer!!! Hon tillför en massa glädje till hela familjen, hon är alltid full av energi, tar livet med en klackspark, är med på alla upptå...

Av Karin Fischer Kristiansson - 11 februari 2013 20:02

Lov skulle nog inte Qlura säga, kanske mer sport som i träning som i jätte roligt :-) Backträning / intervaller på morgonen, detaljer på lunchen, länkar på eftermiddagen och vittring i hotellkorridoren innan läggning. Det Prinsessan inte tycker...

Av Karin Fischer Kristiansson - 2 februari 2013 13:43

Idag var vi två tappra som dök upp för tävlingsträning. Gruppmomenten funkade ok, note to my self - tass förflyttning i sitt i grupp. Planen var att länka ihop hela elitprogrammet i traditionell ordning med kommendering, för att se hur det håll...

Av Karin Fischer Kristiansson - 28 januari 2013 20:14

Kan bli låångt detta...... Det absolut roligaste och mest inspirerande landslagsläger jag varit på      Fredagskvällen började med tankar från mentalcoachen P-O om hur man kan analysera vad man gör som påverkar tävlingssituationen och åtgärder ...

Ovido - Quiz & Flashcards